کد خبر: ۱۰۳۴
24 ارديبهشت 1403
14:03

جنایت چشم‌بادامی‌ها؛ دومین حیوان بزرگ دنیا سر سفره ژاپنی‌ها می‌آید! 

جنایت چشم‌بادامی‌ها؛ دومین حیوان بزرگ دنیا سر سفره ژاپنی‌ها می‌آید! 
نهنگ‌های باله‌ای، دومین گونه جانوری بزرگ روی زمین هستند و پس از نهنگ آبی در رتبه دوم قرار دارند. به نظرم می‌رسد دولت ژاپن در قدمی رو به عقب، شکار این حیوانات ارزشمند و باستانی را مجاز اعلام کرده است.

راز بقا: دولت ژاپن، نهنگ‌های باله‌ای (یک پستاندار دریایی که در معرض انقراض است) را به فهرست گونه‌های تجاری نهنگ خود اضافه کرده است، اقدامی که حامیان محیط زیست آن را «گامِ وحشتناک به عقب» نامیده‌اند.

درباره بزرگترین نهنگ جهان بخوانید:

به گزارش راز بقا و طبق گزارش آژانس تحقیقات محیطی (IEA)، دولت ژاپن در ۹ می‌اعلام کرد که شکار نهنگ‌های باله (Balaenoptera physalus) یک بازی منصفانه برای نهنگ‌ها در منطقه اقتصادی انحصاری این کشور است. گنجاندنِ نهنگ‌های باله‌ای در منطقه اقتصادی این کشور، تعداد گونه‌های نهنگ تجاری در ژاپن را به همراه نهنگ‌های «مینک»، نهنگ‌های «براید» و نهنگ‌های «سی» به چهار گونه می‌رساند.

حضور نهنگ باله‌‎‌ای در این لیست، به دلیل اندازه خاص و کمیاب بودن این گونه تکان‌دهنده است. نهنگ‌های باله‌ای با طولی بالغ بر ۲۵ متر، دومین حیوان بزرگ روی زمین از نظر طول هستند و پس از نهنگ آبی در رتبه دوم قرار دارند.

این موجودات باشکوه می‌توانند تا ۹۰ سال عمر کنند و در سراسر اقیانوس‌های جهان گستره‌ای جهانی داشته باشند.

 

آن‌ها تا سال ۲۰۱۸ توسط “IUCN” در فهرست «در معرض خطر» قرار داشتند. جمعیت این نهنگ‌ها به دلیل مراقبت و ممنوعیت صید تجاری، از دهه ۱۹۷۰ تقریباً دو برابر شده است. با این حال، ژاپن اکنون تهدید می‌کند که این پیشرفت را خنثی خواهد کرد!

این یک گام وحشتناک به عقب و آخرین تلاش ناامیدکننده دولت ژاپن برای تحریک تقاضای تقریباً ناموجود مصرف‌کنندگان برای گوشت نهنگ در ژاپن است؛ به منظور توجیه ساخت یک کشتی جدید کارخانه کشتار نهنگ، با هزینه مالیات دهندگان.

کلر پری، مشاور ارشد اقیانوسی در EIA در بیانیه‌ای گفت: «نهنگ‌های باله یکی از بزرگ‌ترین جذب‌کننده‌های کربن زمین هستند و باید به طور کامل محافظت شوند، به ویژه به این دلیل که بتوانند به نقش حیاتی خود در محیط زیست دریایی ادامه دهند.»

+ پیشنهاد مطالعه: کشف عجیب‌ترین و بزرگترین ماهی جهان

ژاپن پس از خروج بحث برانگیز از کمیسیون بین‌المللی صید نهنگ (IWC)، هیئت بین دولتی که صنعت صید نهنگ را تنظیم می‌کند، صید تجاری نهنگ را در ژوئن ۲۰۱۹ از سر گرفت.

صید تجاری نهنگ از زمان تعلیق IWC در سال ۱۹۸۲ ممنوع شد، اگرچه به کشور‌ها اجازه کشتن نهنگ‌ها برای اهداف خاص مانند تحقیقات علمی و صید نهنگ بومی داده شد.

بیش از ۸۰ کشور توافق نامه‌ای را امضا کردند که در سال ۱۹۸۶ به وجود آمد. با این حال، چندین کشور، از جمله نروژ، دانمارک/گرینلند، روسیه، ایسلند، و ژاپن، به نادیده گرفتن ممنوعیت و شکار نهنگ‌ها تحت عنوان تحقیقات علمی ادامه دادند.

با وجود ممنوعیت جهانیِ شکار نهنگ، ژاپن اکنون پیشنهاد کشتن دومین حیوان بزرگ روی کره زمین را روی میز دارد... .

برچسب ها :
نهنگ
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان